[Republikovaná recenze vynikající knihy J. Frieda a D.H. Hanssona.
Recenze vyšla na starém blogu v roce 2011.
Doba plyne, ministři se mění,
problémy zůstávají.]
Instalovali jste někdy do počítače hromadu programů na jeden zátah? Určitě
ano. A myslím, že jste k tomu přistupovali podobně jako já, tedy s heslem:
Když už u toho člověk musí sedět, proč to neudělat všechno najednou, ne?
Ale ouha. Skončili jste – a počítač jel neskutečně pomalu. Zadrhával se i u
nejjednodušších úloh, obrázky místo vteřin načítal minuty, videa se zadrhávala
co chvíli… a když jste se snažili oskenovat nějaký text, vypadalo to, že si
kabel mezi počítačem a skenerem vzal dovolenou.
Každý systém potřebuje po změnách trochu ulevit. A jeho potřeba je o to
náročnější, o co náročnější proměnou prošel.
Tvrdit, že školství v posledních letech zažívá obrovskou proměnu, by znělo
jako superobří klišé. Ukažte mi učitele, který si toho nevšiml. Po
narychlo splácaných školních vzdělávacích programech se nyní – alespoň
mimopražské - školy s vyhrnutými rukávy pouští do dalšího experimentu – do
žádostí o peníze z evropských fondů pomocí tzv. šablon.
Pravda, není na tom nic náročného. Stačí vyplnit žádosti, škole přijdou
peníze (teď už to vypadá, že snad mnohem rychleji, než na začátku školního
roku). A jediné, co musí instituce udělat, je splnit to, k čemu se zavázala.
Piece of cake, right?
Má to však háček. Běh projektu je stanoven na 32 měsíců. (Výstupní data se
mají uchovávat více jak 20 let, ale to sem nepatří.) Bohužel, jak už je v našem
kocourkově zvykem, dozvídají se školy některé informace… trochu později.
Například příručku o tom, jak zadávat veřejné zakázky z těchto projektů,
vydalo MŠMT někdy v listopadu. Že některé školy už projekty realizují (tedy
využívají prostředky k platbám za objednané služby) od začátku září? A že by se
jim podobná příručka hodila nejpozději někdy v červnu? To prosím neřešte. [update: příručka vyšla v revizích pokud si dobře pamatuji myslím třikrát. A k tomu ministerstvo pravidelně vydává "newsletter" s FAQ a dalšími objevenými chybami. A běda, jak se jimi nebudete řídit.]
Ovšem zcela právem teď zaznívají obavy ředitelů: co když se pravidla hry
pozmění v průběhu realizace či doznívání projektů? 20 let je přece jen dlouhá
doba, i na naši kotlinu…
Ne všechny problémy s hladkostí fungování vycházejí ze situace, kterou škola
nemůže podobně jako příručku žádostí ovlivnit.
Učitelé, někdy samostatně, ve většině případů ve větších či menších týmech,
chrlí v posledních letech dennodenně rozsáhlé školní dokumenty (naše ŠVP má i
s dodatky více jak 400 stran, jak jste na tom vy?) a připravují metodické
materiály. Pracovní listy a jiné materiály, jichž dnes denně na školách vzniká
aspoň desítka, půjdou nyní díky šablonám do stovek týdně.
Kantoři nemusí řešit jen „klasické“ problémy spojené s vzděláváním, které tu
byly, jsou a budou. Taková odbornost, ta se nemění, přívlastek zůstane
přívlastkem.
Mění se ovšem další složky učitelské práce.
Daleko častěji dnes například učitelé spolupracují se svými kolegy. A to
nemluvím jen o spolupráci v rámci „svých“ předmětů. Vznikají aktivity, které
propojují celé ročníky, které propojují celé školy – a jako první nálety jarních
vlaštovek se dá mluvit o projektech, které školy spoluorganizují ve spolupráci s
dalšími školami nejen ve svém sousedství, ale i za hranicemi.
Vidíte, s těmito aktivitami jde vlastně ruku v ruce i jiná změna v oblasti
komunikace: školy se musí naučit komunikovat jinak s veřejností (myslím, že
v jiném sektoru se tomu říká „změnit svůj PR přístup“.)
Na učitele se valí další požadavky po vysoké odbornosti v oblasti
komunikačních technologií. Učitelé by měli být digitálně gramotní,
zazněly závěry v přednášce profesora Kalaše. A já s ním souhlasím. Má-li dnes
učitel během dvou let vytvořit v rámci šablon nějakých 200 digitálních učebních
materiálů, asi by nebylo od věci zapracovat na svých počítačových dovednostech.
A teď nemluvím jen o dovednostech při práci s textovým editorem nebo
prezentačním software. Technologie webu 2.0 nabízí obrovské množství nástrojů,
které by se daly v rámci hodin použít. Jenže aby na nich mohl s žáky něco
podniknout, musí o nich vědět – a musí je umět používat. A to není zdaleka
všechno.
John Seely Brown, bývalý vedoucí výzkumu Xerox PARC, prohlásil: „Abychom
vůbec dokázali plně využít možností, které nám technologie nabízí, musíme často
vymyslet úplně nové učební metody a postupy.“ (BROWN, J.S. New Learning
Environments for 21st century. http://www.johnseelybrown.com/newlearning.pdf,
s. 5) A přesně v tomto okamžiku se školy dnes nachází. Začínají vymýšlet
nové postupy a nové učební metody, kterými by dokázaly odpovědět na požadavky
nové doby.
Začínají tvořit nový produkt.
Možná je to můj dojem, ale mám takový pocit, že nám v těch několika zmíněných
bodech začíná znít něco, co by se dalo označit jako objevující se vágní
formulace nové společenské objednávky:
Vytvořte instituce, které stejně jako jejich souputníci v komerčním
sektoru tvoří nové produkty. Změňte se v organizace, které se umí sledovat, umí
se o sebe postarat a umí se dále rozvíjet.
Vytvořte organizace, které umí
rychle odpovědět na požadavky, vzniklé probíhajícími změnami na trhu práce.
Instituce, které umí učit a dokážou rozvíjet možnosti svých klientů. (A
nezapomeňte u toho ještě své klienty vychovat.)
Formulace je to velmi vágní, co naplat. A třeba jsem úplně mimo. O objednávce
psát nechci. O čem bych se rád zmínil, je to, co se odehrává na pozadí všech
těchto změn.
Stejně jako počítač po provedení mnoha změn operačního systému, i školy jsou
díky ne zcela systémovým změnám unavené a leccos jim trvá tak nějak dlouho. U
počítače pomůže restart. A jak je to se školami?
Asi bych o tom všem nepsal, kdybych neměl po ruce alespoň jeden tip na cestě
k hledání řešení. V brzce předvánočním času dorazila na knižní pulty publikace
dvojice Jasona Frieda a Davida Heinemeiera Hanssona, která shrnuje jejich
zkušenosti s vedením projektů v menší, ale veleúspěšné firmě 37signals.com.
Kdo se na v oblasti webových technologií moc nepohybuje, bude asi zmaten.
Tato jména že by mně měla něco říkat?
Nu, na trhu s technologiemi 2.0 se příliš nepohybuji, ale tato jména znám.
Konečně, vždyť jejich software pro vedení projektů Basecamp (nikoli však ve školní
praxi) používám [update 2013 – používal jsem].
Firma 37singals vznikla v roce 1999 a za 10 let své existence její
úzce zaměřené produkty na vedení projektů použilo či stále používá více jak 3,000,000 zákazníků. Vzhledem k tomu,
kolik podobných nástrojů na trhu s aplikacemi pro řízení projektů najdete, je to
za hodně vysoké číslo.
A o čem kniha je? Dovolím si naznačit pár postřehů, které se mi při čtení
nějak spojily s tím, co zažívám denně ve škole.
Mýtus číslo 1. Mám-li učit jinak, musím mít nápady
O nápadech to přece není. Nápadů, co by se dalo s dětmi ve třídě dělat, má
přece každý učitel kopu.
S čím ale bojuje, je to, jak svůj nápad zrealizuje v praxi.
Znáte to. Nápad přijde, zatetelí se v hlavě – a pokud se jej nepokusíte
převést do reality, zase velmi rychle zmizí. Co potřebujete, je jen trochu
sebedůvěry a impulz, který to celé spustí. (S. 50)
Není nic horšího, než odkládat své rozhodnutí (spustit akci)
v naději, že někdy později přijdete na dokonalou odpověď. (S. 89) Raději
se do toho pusťte hned, dokud máte setrvačnost a motivaci. (S. 89)
A když už budete u toho realizování, udělejte toho v hodinách
polovinu než polovičatě. (S. 81)
Mýtus 2. V realizování nových nápadů mi brání (tematické) plány
O tom, zda mít, či nemít tematický plán, se diskutovalo hodně. A diskuse jen
tak nezmizí. Souhlasím s tím, že by měl mít člověk jasno v tom, co chce za rok v
hodinách udělat. Co ale nesmí udělat, je to, že si nechá od tohoto „dokumentu“
svázat ruce.
Plány jsou klapky na očích, které umožňují minulosti řídit budoucnost,
tvrdí autoři (s. 30). A já s nimi bohužel souhlasím. A asi nebudu sám. Když si
člověk vzpomene na to, jak na začátku roku sesmolí plán na celý rok a pak celý
rok jen kroutí hlavou, co že ho to napadlo myslet si, že se tohle učivo probere
za 10 dní, nemůže se nesmát. A je tolik věcí, které neovlivníte…
Znám to z předminulého týdne. Stačil jediný maličký moment (jako že si třeba
rodiče místo třídenní akce ve škole vyberou raději školní výlet do Prahy) – a
celý můj plán na výuku jedné oblasti literatury šel do kytek.
Dělejte každé rozhodnutí přesně v okamžiku, kdy se potřebujete pustit do
práce a ne daleko dopředu. (S. 31) Snažím se to v praxi u menších věcí
realizovat už nějakou dobu. Občas to sice nevyjde, ale zkuste to taky. A
uvidíte, že vás učení bude zase trochu víc bavit.
Mýtus 3. „Tohle nebude fungovat,“
říkali nám někteří kolegové (nejen z mé, ale i dalších škol), když jsme
zkoušeli zavést nový styl učení pomocí dlouhodobých projektů. Bylo to před
nějakými sedmi lety a já měl tehdy strach, že to vážně nevyjde. Všichni přece
měli daleko více zkušeností než já! Nemít podporu tehdejší ředitelky a kolegy,
který do toho šel se mnou, asi bych se do toho nepustil.
Vyhlídky škarohlídů se nenaplnily. V praxi jsem si ověřil heslo, které autoři
knihy razí hned v úvodu: reálný svět neexistuje, je to jen výmluva.
(S. 25)
Za těch pár let, co se u nás tyto „projekty“ dělají, se samozřejmě z původní
podoby hodně změnily, ale jejich myšlenka zůstává stejná. Samostatnost –
zodpovědnost – spolupráce jsou hodnoty, které razí daltonský plán – a které se
snažíme u nás ve škole naplňovat. Autoři knihy měli pravdu. Zaměřte se na
něco, co se nemění (s. 89) – a uvidíte, že vaše nápady nevyhynou. Množství
hospitací kolegů z Čech i Slovenska, kteří na naši školu přichází, mi (i jim)
tak nějak dává za pravdu.
Mýtus 4. Učitelé chtějí „kuchařky“
Tohle by mohl být závěr z neformálního setkání několika lektorů, kdy jsme se
bavili o tom, po čem účastníci našich školení touží.
I na svých školeních na to narážím. Učitelé často chtějí něco, co by mohli
vzít, nakopírovat a v praxi použít. Snad i proto jsou materiály na portálu RVP
tak populární.
Předchozí odstavec možná naznačuje, že s tvrzením o kuchařce úplně souhlasím.
Není to úplně pravda. Jsou učitelé, které nebaví používat materiály někoho
jiného. A naštěstí jich není málo. Popravdě, řekl bych, že jich je většina.
Pravda, otázku „Můžu si toto okopírovat/dostat mailem)?“ jsem slyšel
na svých školeních snad stokrát.
„Proč ne?“ odpovídám. „Stejně se vám to nebude hodit. Je to
vyrobené na míru mým žákům.“
„To já vím, já to chci jen pro inspiraci, abych věděl/a, jak to udělat ve
svém předmětu.“
Přesně o tomto je dnešní doba. Cestu si musí vyšlapat každý sám, to za nás,
učitele, nikdo neudělá.
Nápad či podnět nezrealizuje sám. Musí se do něj někdo pustit. A proto
najměte samostatné manažery, kteří si sami pro sebe… stanoví pravidla,
rozdělí úkoly, rozhodnou, co je potřeba. Hledejte lidi, kteří jsou
schopni budovat od nuly... (s. 231)
Jistě, na školách toto do jisté míry začíná fungovat. (Jinak by se školní
vzdělávací programy nevytvořily, jako koordinátor o tom něco málo vím.)
Jenže pokud se máme vydat na cestu reformace (či přebudování) školství,
nemůžou v tom školy zůstat samy. Potřebují dostatek nástrojů a podpory, které
jim ve vyšlapávání cesty pomohou.
A tak by se nejen na školách, ale i v úřadech a dalších institucích, které
školství podporují, měl objevovat typ zaměstnanců, o kterém mluví autoři knihy
v oddíle o zaměstnancích.
A proto se tak trochu obracím směrem nahoru… Hledejte takové zaměstnance,
kteří ví, co je školská praxe, protože tuto práci někdy vyzkoušeli a
pochopili její podstatu. (s. 213, paraf.) Zaměstnanců, kteří se
nebojí konfrontovat zaběhaný systém. Zaměstnanců, u kterých nerozhodují roky
nepotřebné praxe (s. 224). Zaměstnanců, kteří umějí komunikovat. Kteří se
dokáží vcítit do druhých. Kteří vědí, co vynechat. (s. 233). Kteří nebudou
přicházet s mrtvými dokumenty, ale s něčím reálným. (s.
109)
A proč si dát tolik práce? Pokud je totiž najdete, uvolní se zbytku
týmu ruce – a všichni mohou více pracovat a méně řídit. (S. 231)
Školství i celý „management“ se musí změnit. Tak proč se neinspirovat u
firmy, která se dokáže řídit bez složitého aparátu dozorčích rad či složité
struktury managementu? Jinak se totiž obsah i podtitulu knihy Průvodce
podnikatelským minimalismem vysvětlit nedá.
Doufám, že vám těch několik nápadů a citátů z knihy naznačilo, že pohled
autorů na vedení malých (či větších) podniků není vůbec vzdálený od praxe.
Aha, vidíte. Celou dobu tady mluvím a mluvím, a zapomněl jsem říct, jak že se
kniha vlastně jmenuje. Úvodní část o restartování počítačů po instalacích
nezazněla jen tak pro nic za nic.
Pokud budete o vánočních prázdninách číst nějakou knihu, zařiďte to tak, aby
to byl právě RESTART. Ten si totiž po třech letech a prvním pololetí reformy [update: po velké revizi RVP a na blížícím se začátku dalšího školního roku] všichni zasloužíme.
FRIED, J., HANSSON, D.H. Restart. (2010) Brno: Jan Melvil Publishing.
ISBN 978-80-87270-04-2
Žádné komentáře:
Okomentovat